Fuzje na rynku mediów i telekomunikacji

Media i telekomy łączą siły. To próba obrony przed nowymi konkurentami

Po ponad półtorarocznym oczekiwaniu gigant telekomunikacyjny AT&T dostał zgodę dzięki przejęcie koncernu medialnego Time Warner. To kolejna wraz z fuzji na rynku mediów i telekomunikacji, która posiadała miejsce ostatnimi czasy za oceanem. Firmy łączą się, by dobrze rywalizować z nowymi gigantami technologicznymi, takimi jak Netflix czy Amazon.

Umowa przejęcia Time Warnera przez AT&T za kwotę 85, 4 mld dolarów została podpisana w październiku 2016 roku. Przeciwnikiem tej sprawie był Donald Trump, który to jeszcze zanim został prezydentem, zapowiadał, że ją zablokuje. W zeszłym tygodniu dwie firmy dostały jednak zielone światło na dokonanie transakcji.

Nazwa koncernu AT&T pochodzi od słów American Telephone and Telegraph, innymi słowy Amerykański Telefon i Telegraf. Powstał on w 1885 w celu stworzenia ogólnokrajowej sieci telefonicznej. W 1982 roku, po trwającym przez osiem lat procesie, AT&T uznano za monopolistę. 1 stycznia 1984 roku siedem jego regionalnych oddziałów było niezależnymi przedsiębiorstwami, przejmując lokalne linie telefoniczne. W wyniku tego podziału wartość AT&T spadła o ok. 70 proc.

Obecnie AT&T jest drugim co do wielkości amerykańskim operatorem sieci komórkowej, posiadającym 140 mln abonentów w Ameryce Północnej. Żeby dalej się rozwijać, po 2015 roku przejęła amerykańską platformę satelitarną Direct TV i 25 mln abonentów w USA. Teraz zdecydowała się na zakup trzeciego co do koncernu medialnego na świecie.

Skupia on silne marki medialne, tego typu jak:

Foto: rvisoft / Shutterstock Logo AT&T i marek będących własnością Time Warner
  • CNN a mianowicie pierwsza stacja informacyjna, która to powstała na świecie
  • HBO - nadawca kanałów TV i właściciel portalu VoD z treściami gold
  • Warner Bros - wiodąca wytwórnia filmowa
  • CBS - czołowa naziemna sieć telewizyjna w NA JUKATAN
  • Cartoon Network - wiodący kanał telewizyjny dla dzieci

Kolejne lata to kolejne przejęcia w USA

Zakup Time Warner przez AT&T to kolejna duża transakcja na rynku mediów jak i również telekomunikacji w USA. Główna taka w ostatnich czasach miała miejsce w 2011 roku, gdy amerykańska obwód kablowa Comcast przejęła 51 proc. udziałów w firmie medialnej NBC Universal, nadawcy kanałów telewizyjnych i posiadacza wytwórni filmowej Universal Studios.

Potem pod młotek poszły też duże portale internetowe - AOL jak i również Yahoo. Kiedyś były gigantami, ale po latach zostały przegonione przez takie spółki jak Google czy Facebook, które stały się globalnymi graczami. W 2015 r. duża amerykańska firma telekomunikacyjna Verizon za kwotę czterech, 4 mld dol. przejęła spółkę internetową AOL. Dwa lata później ten samodzielnie telekom za 4, 5 mld dolarów przejął odmienny upadający portal internetowy Yahoo.

Łączą się także ze sobą firmy medialne. W marcu tego roku sfinalizowany został zakup Scripps Networks Interactive przez koncern Discovery Communications. Obie firmy koncentrowały się głównie na emisji kanałów tematycznych, dzięki sprawie Discovery zyskał większe album stacji, co przekłada się na silniejszą pozycję wobec operatorów płatnej telewizji. Transakcja miała też skutki gwoli polskiego rynku medialnego, ponieważ Discovery stało się właścicielem Grupy TVN. Obie spółki połączyły portfolio i powołały wspólny zespół zarządzający.

Kolejna ogromna transakcja jest zapowiedziana w grudniu ub. r. Koncern The Walt Disney Company zdecydował się wtedy na przejęcie poprzez 52, 4 mld dolarów biznesu filmowego i telewizyjnego, należącego do kontrolowanej poprzez magnata medialnego Ruperta Murdocha wytwórni 21st Century FOX. Disney zdecydował się przejąć m. in. stacje telewizyjne National Geographic oraz Star TV Fox, a też studia filmowe i udziały w serwisie streamingowym Hulu oraz w obecnej w Europie platformie satelitarnej Sky. W celu sprzedaży wytypowano też uprawnienia do serii filmów "X-Men" czy "Avatar". FOX pozostawił sobie stacje informacyjne (w tym FOX News) bądź sportowe oraz lokalne stacje telewizyjne.

Transakcja odrzucić została jednak sfinalizowana, zaś w tym miesiącu do walki o 21st Century Fox stanął Comcast. Koncern za przejęcie części imperium medialnego Ruperta Murdocha zaoferował 65 mld dol., innymi słowy o 19 proc. większą ilość niż Disney. Jak wypływa z nieoficjalnych informacji, Disney planuje przebić ofertę Comcasta, ale nie wiadomo wciąż, jaką kwotę zaproponuje.

Netflix i Amazon zagrożeniem dla gigantów mediowych

Skąd ta walka o aktywa medialne? Łączenie się firm medialnych i telekomunikacyjnych to szukanie sposobów na dalszy postęp na coraz bardziej konkurencyjnym branży. Nie chodzi o zmonopolizowanie pewnych rynków, ale o to, by znaleźć sposób na działania w postanowieniach coraz większej konkurencji.

Zagrożeniem dla dawnych olbrzymów medialnych są obecnie widoczne w ciągu ostatnich dwóch dekad firmy technologiczne jak Google, Facebook, a szczególnie Netflix czy Amazon, które rozwijają mocno swoje propozycje wideo na żądanie. Sprzyjają im zmiany w konsumpcji mediów - zamiast oglądać tradycyjną linearną telewizję, jednostki coraz więcej treści śledzą w internecie. Tradycyjni gracze cały czas mają natomiast biznesy związane spośród emisją naziemną czy sprzedażą kanałów u operatorów kablowych i satelitarnych, które z roku na rok tracą na znaczeniu.