Ile zapłacimy za benzynę, prognozy BM Reflex i E-petrol  Surowce

Temat: Ropa naftowa

  • "Ruch jest jeden i banalny". PO apeluje do rządu w sprawie cen paliw
  • Zanieczyszczona ropa z Rosji. "Działanie umyślne"
  • "Zanieczyszczona" ropa z Rosji. Polska wstrzymała odbiór surowca
  • Połowa ropy dla Orlenu w Naszym narodzie spoza Rosji
  • Cena ropy szybko pokonuje kolejne poziomy. Powodów jest "całkiem sporo"

Początek września przywiedzie nam wysokie podwyżki wartości benzyny - prognozują profesjonaliści w rozmowie z. pl. Czy to oznacza, iż już wkrótce zapłacimy pięć złotych za litr? Wówczas poziom niewidziany na stacjach paliw od ponad trzech lat. Zapytaliśmy ekspertów, jak wiele zapłacimy za paliwo dzięki koniec roku.

Już od końca lipca niemalże regularnie notujemy podwyżki cen wszystkich rodzajów paliw dzięki stacjach. "W sumie od momentu końca lipca do samego końca sierpnia benzyna podrożała o 13 gr/l, olej napędowy na temat 10 gr/l, an autogaz aż o 21 groszy, ale największe podwyżki cen benzyny stacjach są oczywiście realizowane lub dopiero zostaną zrealizowane do końca tygodnia" - wskazuje w odpowiedzi przesłanej. pl Urszula Cieślak z BM Reflex.

Irma oszczędzi Teksas. Ropa tanieje, rafinerie pozostaną jej potrzebować coraz większą ilość wiadomości

Nierzadko może być to skokowa podwyżka rzędu 10-20 groszy na litrze. "To potwierdza zmianę sentymentu na rynku paliw i po kolejnych tygodniach raczej ciężko będzie o powrót do odwiedzenia dużo niższych cen w stacjach" - dodaje.

Przed rokiem ceny na stacjach były niższe niż aktualnie, odpowiednio: dla benzyny i LPG o około 14-18 gr/l, a dla paliwa napędowego o około 6 gr/l.

Jakie prognozy

Zdaniem Cieślak, podwyżki, które aktualnie obserwujemy, to wynikiem wzrostu hurtowych cen paliw w końcówce sierpnia. "Wzrost cen benzyn sięgnął niedaleko 200 złotych za tysiąc litrów (netto) jako następstwo dynamicznych zmian cen benzyn na rynkach po przejściu huraganu Harvey na Teksasem" - wskazuje.

Według Jakuba Boguckiego z strony E-petrol, w najbliższym czasie stacje mogą jeszcze tłumaczyć zwyżkowe nastroje związane wraz z niszczycielską burzą tropikalną Harvey. W jego mniemaniu, ewentualne podwyżki pozostaną widoczne zwłaszcza dla benzyn.

"W dłuższej perspektywie nie możemy jednak spodziewać się trwałego podwyższenia cen w rejon 5 złotych zbytnio litr. Nadal będziemy poruszać się w rejonie 4, 4-4, 6 dla bezołowiówki i 4, 2-4, 4 oleju napędowego. Autogaz ma możliwość kosztować około 2-2, jednej zł za litr" a mianowicie prognozuje w odpowiedzi przesłanej. pl.

"Ostatni raz średnio 5 zł zbyt litr benzyny 95 płaciliśmy w Polsce w kwietniu tego roku, zaś za benzynę 98 w lipcu 2015 roku" - wypływa z danych przedstawionych za pośrednictwem E-petrol.

Zdaniem Urszuli Cieślak, "prawdopodobnie do końca roku ceny będą utrzymywały się trendzie rosnącym, ale odrzucić oznacza to że pozostaną z tygodnia na tydzień coraz wyższe". "Początek września przyniesie nam wysokie podwyżki cen benzyny, ale następnie tempo podwyżek powinno wyhamować. Na koniec roku jesteśmy wstanie za paliwa płacić większą ilość niż teraz, ale wydaje się szansa że nie przekroczymy znacząco poziomów, jakie notowaliśmy wreszcie grudnia 2016 roku" - wskazuje.

Wówczas ceny paliw wynosiły stosownie: Pb 95 - 4, 79 zł/l, Pb 98 - 5, 07 zł/l, ON 4, 69 zł/l, LPG - 2, dwudziestu siedmiu zł/l.

Podłoże: tvn24. pl Prognozowane koszta materiałów

Przyczyny przyrostu cen

Urszula Cieślak zwraca uwagę, że przejście huraganu negatywnie odbiło się na rafineriach położonych w naszej części USA, które zmuszone były do ograniczenia wytwórczości o 2, 2 mln bbl/d, a straty produkcji ropy były szacowane w 330 tysięcy baryłek na dzień (to 19 procent wydobycia ropy w Zatoce Meksykańskiej).

Pierwsza ta dostawa ropy od 30 lat. Trafiła do Gdyni

Jakub Bogucki wskazuje jednakże, że "problemy rafinerii nie zaakceptować są tak dramatyczne, jakim sposobem wyglądało to początkowo". "Szybki powrót benzyn do niższych cen może także okazać się przesłanką optymistyczną dla polskich kierowców, choć trzeba prawdopodobnie chwilę zaczekać na powrót niższych cen" - akcentuje.

Oprócz czynników pogodowych, co więcej wystąpiły problemy z lawetowaniem produktów gotowych. Rurociąg produktowy Colonial Pipeline, którym przemieszczane jest blisko 2, pięć mln bbl/d produktów gotowych, głównie benzyn do południowo-zachodniego i zachodniego wybrzeża NA JUKATAN (m. in. Georgii, Pd. i Płn. Karoliny, Virginii) był zamknięty do zarania tego tygodnia. System rurociągów Colonial łączy blisko 29 rafinerii i 267 terminali dystrybucyjnych. Swój początek rozpala w Houston w Teksasie i biegnie do Linden, New Jersey - wskazuje Cieślak.

Jednocześnie zwracając uwagę, że wielokrotnie po przeszłości przekonywaliśmy się, iż warunki pogodowe są istotnym czynnikiem wpływającym w mniejszym lub większym stopniu w ceny paliw. "Tak wydaje się być i polski. Na wypadku sezon huraganów jeszcze się skończył, więc ryzyko spośród tej strony utrzymuje się" - dodaje.

Zdaniem ekspertów, nie jest to jednak jedyny czynnik, który to będzie wpływał na koszta paliw w przyszłych tygodniach.

Wciąż obowiązuje porozumienie o ograniczeniu wydobycia za pośrednictwem kraje OPEC i spoza kartelu, co także posiada wpływ na poziom podaży na rynkach światowych. "Producenci ropy z OPEC jak i również poza OPEC oficjalnie zaprosili na techniczne spotkanie komitetu, zaplanowane na 22 września, Libię i Nigerię. Co więcej pojawiają się informacje o tym, że Rosja i Arabia Saudyjska rozmawiają nieoficjalnie o przedłużenia porozumienia i utrzymaniu niższej produkcji w celu połowy przyszłego roku" - wskazuje Urszula Cieślak.