Ciasta- spożycie w Polsce

Każdy Polak je niemal 4 kg ciastek rocznie. Ale Brytyjczycy biją naszą firmę na głowę

Polacy to prawdziwe łasuchy. Każdy wraz z nas spożywa prawie trzech, 8 kg ciastek na rok - wynika z doświadczenia PwC. Łącznie takich słodkości jemy 145 milionów kilogramów, a w 2015 roku kalendarzowego wydaliśmy na ten zamiar aż 2, 6 mld zł. Brytyjczycy biją naszej firmy jednak na głowę.

Okazuje się bowiem, iż w Gb spożycie ciastek "na głowę" wynosi aż 13, 6 kg. We Włoszech i Francji wówczas odpowiednio 10, 5 kg oraz 7, 6 kg. Kupując ciastka prowadzimy się głównie smakiem (41 proc. badanych) i jakością (22 proc. ). Zdecydowanie mniejszą uwagę przykładamy do odwiedzenia ceny oraz rodzaju wyrobu (po 17 proc. ).

Czesi i Węgrzy jedzą jeszcze więcej ciastek

Autorzy raportu PwC zauważają, iż w porównaniu do odmiennych krajów regionu Europy Środkowo-Wschodniej poziom konsumpcji ciastek na terytorium polski jest dość niski. W Czechach i Słowacji wyniósł średnio 5, 5 kg na osobę, a na Węgrzech 4, 7 kg.

- Zgodnie z naszą prognozą konsumpcja ciastek w Polsce w kolejnych latach będzie rosła jak i również to w tempie jednej, 8 proc. osiągając po 2020 r. poziom czterech, 1 kg na osobę - mówi Grzegorz Łaptaś, dyrektor w zespole gospodarki i produktów konsumenckich w PwC.

Autorzy referatu podkreślają, że w przychodzących latach będzie się zmieniał model konsumpcji ciastek. Regularne ich spożywanie oraz zastępowanie nimi niektórych posiłków, np. śniadań (ciastka z błonnikiem, ziarnami zbóż) będzie coraz to popularniejsze.

20 proc. Polaków je ciastka w pracy

Według PwC Polacy traktują ciastka jak przekąskę, jaką można się podzielić wraz z rodziną, znajomymi lub gośćmi.

- Dla sześcdziesięciu proc. konsumentów dom wydaje się być głównym miejscem spożywania ciastek, dlatego większe, rodzime opakowania nadal będą odgrywać istotną rolę na branży. Natomiast 20 proc. Młodych polaków je ciastka w roboty.

Podkreślono, że kobiety jedzą więcej ciastek aniżeli mężczyźni, stanowią bowiem sześcdziesięciu proc. konsumentów.

Ciastka markowe królują

W raporcie wskazano, że ciastka markowe są największą kategorią na rynku (68 mln kg), drugie miejsce zajmują odnotowujące szybki wzrost marki własne (64, dwa mln kg). Spadek odnotowują zaś ciastka sprzedawane luzem (ok. 13, 2 mln kg).

Zdaniem autorów raportu marki własne pozostaną prawdopodobnie rozwijać się błyskawicznie. Wzrost już jest napędzany przez m. in. rosnącą obecność produktów marek osobistych w dyskontach.

Podkreślono, że rynek ciastek w Polsce jest stosunkowo rozdrobniony, chociaż udział mniejszych podmiotów zmniejsza się i można spodziewać się konsolidacji.