Elektromobilność w transporcie miejskim a mianowicie raport

Raport: Polskę czeka autobusowa rewolucja

3, 5 tysiąca nowych autobusów na powietrza alternatywne ma wyjechać w ulice polskich miast przy perspektywie najbliższych 10 latek – wynika z raportu "Paliwa alternatywne w łączności miejskiej", który dzisiaj dzierży premierę podczas Polskiego Kongresu Paliw Alternatywnych. - Potrzeba na e-busy jest w tej chwili dziś na bardzo wielkim poziomie - uważa Maciej Mazur, dyrektor Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. Dobrze wypadamy w porównaniu z pozostałymi europejskimi państwami.

W raporcie, którego Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych jest współautorem czytamy, że obecnie w Polsce jeździ ok. 90 autobusów elektrycznych oraz ok. 350 autobusów na gaz CNG (sprężony gaz ziemny). - Kolejne ok. 180 pojazdów z napędem alternatywnym zostało zamówionych - odpowiadają autorzy raportu.

Sprężony gaz ziemny jest "najbardziej popularnym paliwem alternatywnym po komunikacji miejskiej". Dorota Kacprzyk, prezes Polskiej Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej (Izba współtworzyła raport) szacuje, że autokary zasilane tym paliwem (już będące w ruchu bądź za chwilę włączone do odwiedzenia eksploatacji) stanowią 3, 5 proc. wszystkich zarejestrowanych w Polsce autobusów komunikacji miejskiej. W przypadku autobusów dzięki prąd odsetek ten sięga 1, 5 procent.

Źródło: pspa. com Autobusy elektryczne i dzięki gaz sprężony w rodzimych miastach

W wycenie Macieja Mazura, dyrektora Naszego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych to właśnie autobusy elektryczne mają cieszyć się największym zainteresowaniem rynku. - Ich ilość w okresie od 2018 do 2023 roku może wzrosnąć o ok. 1000-1500 egzemplarzy - szacuje Mazur.

Wraca pomysł należności za wjazd do środek miasta. Nowy projekt resortu energii

- Popyt dzięki e-busy jest już obecnie zresztą na bardzo ogromnym poziomie, także w stosunku z innymi europejskimi państwami. Polska jest w ścisłym gronie europejskich liderów elektromobilności w obszarze komunikacji zbiorowej, zostawiając w tyle choćby Norwegię czy Niemcy - mówi Maciej Mazur jak i również dodaje, że popyt na autobusy zasilane paliwami wymiennymi podczas 10 lat szacowany jest na poziomie 3, 5 tys. pojazdów.

Ze względu m. in. dzięki cenę e-busów gminy ciągle mogą bardziej skłaniać się do zakupu autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym. a mianowicie Rynek autobusów CNG największy potencjał rozwoju ma przy mniejszych gminach i dłuższych trasach, np. podmiejskich a mianowicie uważa Dorota Kacprzyk.

Takie alternatywne zasilanie ma możliwość być wykorzystywane także po innych pojazdach służb miejskich, np. w śmieciarkach.

W planach

Z transportu na autobusy na prąd stawia rząd Mateusza Morawieckiego. Program E-bus, który jest częścią Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju zakłada, że do odwiedzenia 2025 roku powstanie naszego kraju rynek autobusów elektrycznych o wartości co najmniej dwóch, 5 mld zł na rok.